Інтерв’ю Володимира Горбуліна УНН (22.03.2012)

Про свою роботу із Кучмою, боротьбу із рейдерством та призначення нового голови РНБО екс-секретар Ради національної безпеки і оборони, академік Національної академії наук України Володимир Горбулін розповів у інтерв’ю УНН.

– Володимир Павлович, в той час, як Ви, по суті, створили РНБО – він був успішним, і по сьогоднішній день ефективність його роботи визнається на експертному рівні. А як Ви сьогодні думаєте, в чому причини цього успіху?

– Причини полягали в наступному: без елементів стратегічного планування країна просто не може жити. Згадайте, в яких умовах знаходилася Україна, і як багато завдань було, які треба вирішувати Україні. У першу чергу, звичайно, економічні. По-друге, політичні. Поява цього органу, як раз і була свідченням того, що в Україні серйозно поставилися до створення інституалізації органів, які б відповідали за національну безпеку в країні. Вкрай важливий момент. Крім того, я б сказав, перше, найголовніше, Леонід Данилович – виходець з найбільшого ракетно-космічного центру (напевно, це буде найправильніше найменування), прекрасно розумів важливість стратегічного планування в цілому для країни. Тому що розвиток ракетно-космічної техніки не міг відбуватися без стратегічної перспективи. І це послужило, напевно, першим майданчиком, який дозволив надати важливості цьому органу. Без елементів стратегічного планування країна просто не може жити. Її визнання як незалежної держави, питання Чорноморського Флоту, в Криму сепаратизм по повній програмі, відсутність визнаних кордонів і так далі. Кожне відомство якби бралося за виконання цих завдань, можливо, були б окремі фрагменти вдалого вирішення таких питань. Але органу, який би об’єднав, всі державні зусилля в тому чи іншому напрямку, тоді не було. І ось РНБО став таким органом. Другий дуже суттєвий момент – це те, що кадровий підбір в апарат РНБО був вкрай суворий. Підбирали ми людей в першу чергу з аналітичним складом мислення.

– Які перші кроки Ви могли б порадити здійснити Андрію Клюєву як новопризначеному Секретареві РНБО?

– Сьогодні йому потрібно вкрай детально визначитися, хто працює в Апараті, не соромитися, якщо потрібно буде запропонувати комусь піти. Дуже широкий пошук провести серед людей, яких треба запрошувати до Апарату Ради національної безпеки.

Вже з перших днів роботи Ради національної безпеки і оборони фактично Президент Л.Кучма передав йому Інститут стратегічних досліджень. Тобто, обгрунтування багатьох рішень має прийматися виключно завдяки широкій спільноті аналітичній, інформаційній та науковій. Сьогодні всі інститути такого роду в Україні існують. Ось тут Андрію Петровичу треба подумати, кого безпосередньо забрати в Апарат, щоб працювати з вечора на ранок, може бути створювати комісії знову, які могли б працювати за різними напрямками. У нас же проблем безліч. Техногенні наші проблеми, екологічні проблеми, економічні проблеми. Вони змушують вести широкий пошук і приймати миттєві рішення, які необхідні на завтра. А в той же час треба думати на 5 і 10 років. І от якщо йому вдасться багаторівневу ієрархію створити, тобто людей, які безпосередньо з ним, а серед них, ті люди, які спираються на широку комісію і на широке наукове співтовариство, результати будуть високі, я в цьому впевнений. І починати потрібно обов’язково з кадрів. Пошук повинен бути виключно чіткий.

Для Ради національної безпеки і оборони вкрай важливо наукове забезпечення, а не тільки інформаційне. Інформаційне – це сьогодні на завтра, а серйозна перспектива вимагає наукових підходів.

Крім того, Рада національної безпеки і може бути тією платформою, на якій будуть вибудовуватися відносини між державними чиновниками, представниками силових структур, Адміністрації Президента і те, що називаємо ми політичними силами, в самому різному ракурсі. І тоді виходить діалог чи дискусія, як хочете. Але він же необхідний сьогодні нашій країні цей діалог чи дискусія. І Президент, як Глава Ради національної безпеки, може виходити на діалог із суспільством через Раду національної безпеки. І мені здається, що це дуже істотна функція, над якою Андрію Петровичу я б теж порадив подумати.

– Але ж по-справжньому ефективна, результативна робота можлива тільки в умовах політичної і людської довіри …

– Це тема вкрай модна протягом всіх майже 20 років, довіра між президентом і апаратом РНБО, звісно, в особі секретаря, вкрай важливий елемент, з моєї точки зору, але цю довіру треба заслужити. Взагалі  тут я не можу не сказати про те, що сама по собі робота з президентом, яку б посаду іншу не займав в системі державного правління, це найбільша відповідальність, з цього треба виходити. А кредит довіри визначається, перш за все, чесністю людини, яка доповідає президенту. Президенту не можна доповідати тільки про приємні речі. Це обов’язково призведе до серйозних помилок в системі державного управління.

Тому дійсно між мною і Кучмою існував дуже високий кредит довіри. Він визначався не тільки нашими старими добрими відносинами, ще з часів КБ Південного. У 1994 році, це було, як мінімум, 32 роки. Ми однаково розуміли завдання з точки зору забезпечення національної безпеки України. Вибудовували, якщо подумати, могутній розпис, мозаїку, – тут були і стратегічні відносини з США і підписання великого договору з Російською Федерацією, і хартія про особливі стосунки з НАТО, величезний комплекс міжнародних, питань, який спирався на наше внутрішнє життя, на наші економічні можливості і на те, як на Україну в той момент дивилися в світі. Напевно тут без правильно збудованих, жорстких, але справедливих відносин з президентом, звичайно, ефективної роботи бути не могло.

– Минулого тижня Президент України Віктор Янукович указами значно розширив повноваження РНБО, доручивши Андрію Клюєву взятися за вирішення дуже непростих питань. Знову знадобився сильний РНБО?

– У мене немає сумнівів в тому, що вже сама редакція цього указу підтверджує Вашу думку. Це вперше, ось такий повний перелік функціонально визначений за РНБО. По всій видимості, Віктор Федорович усвідомив, що цей орган може бути йому дуже великим і серйозним помічником у здійсненні всіх завдань, про які і Ви зараз тільки що сказали. Справа не тільки в ЄВРО-2012, справа в корупції, про яку весь час говорить президент, і не тільки президент, і треба шукати якісь форми. І ще один серйозний момент – ми застигли в реформуванні наших Збройних Сил, силових структур. Дуже багато зроблено, але це все напівкроки. Ми ніяк не прийдемо до остаточної моделі: якими мають бути наші правоохоронні органи, в якому складі, з яким озброєнням повинні бути наші Збройні Сили, що сьогодні потрібно зробити для того, щоб підтягти нашу оборонну промисловість, вона поки ще, слава Богу, дихає і ще дуже багато чого може. Ви бачите, який комплекс навертається? І цей указ дозволяє, в принципі, Клюєву взятися за серйозну організацію роботи державного управління в країні.

– Володимир Павлович, який Ваш рецепт у вирішенні такої болючої для України проблеми як корупція і рейдерство?

– В Україні рейдерство існує в такому обсязі, який захльостує країну, вбиває дрібний і середній бізнес. І тут, напевно, вже добрими словами не впоратися. Тут потрібні серйозні законодавчі ініціативи, нещадні законодавчі ініціативи, напевно. Рецепт дуже простий, відомий він у всьому світі: кожному чиновнику треба починати з себе. І знаєте, якщо перефразувати слова Бориса Миколайовича Єльцина: вранці прокинувся і згадав, що ти зробив для України? Так от будь-якому державному чиновнику потрібно прокинутися і згадати, так що ж ти зробив для боротьби з корупцією?

Андрій Клюєв якось в одному зі своїх інтерв’ю сказав про рейдерів, що це просто бандити. І, відповідно, ставитись до них слід як до бандитів. У чому тут дійсно подвійність позицій. З одного боку все це, начебто, відбувається по суду. Але суд приймає практично стовідсотково помилкові рішення. А виконання цього рішення здійснюється бандитським способом через захоплення. Тому я тут можу з Андрієм Клюєвим погодитися.

– Все-таки, Клюєв – політик. Його призначають в орган, який, не повинен бути заполітизованим. У ЗМІ виникла дискусія, чи очолить він штаб, а, може, тіньовий штаб, та й чи він очолить … і так далі. Можливо, це через наближення виборів?

– Ви знаєте, я цікавився всім, що говорилося в цей момент, яка аура – психологічна та інформаційна – створювалася навколо призначення Клюєва, і в тому числі щодо його можливості очолити штаб. Я в одному з повідомлень прочитав висловлювання Віктора Федоровича Януковича, що якщо Андрій Клюєв серйозно візьметься за роботу в Апараті Ради національної безпеки, йому буде не до передвиборної кампанії. Я цю точку зору поділяю і підтримую.

І ще один момент украй важливий. Я завжди вважав, що Рада національної безпеки має бути поза політикою, він не повинен мати політичного забарвлення. Мені здається, що в Раді національної безпеки, особливо в Апараті Ради національної безпеки, абсолютно необов’язкова партійна приналежність. Тут головне – відданість Україні, українському народу. Звичайно, фраза звучить високо, але це моє щире переконання.

– Від часу вашої роботи Секретарем Ради національної безпеки і оборони в світі багато що змінилося. На які виклики, що виникли перед нашою країною, породжені світовою глобалізацією, стрімким технічним розвитком Ви звернули б увагу?

– Крім старих викликів, сьогодні одним з основних для нашої державності, я вважаю постійну інформаційну війну, яка ведеться проти нашої країни. Я не знаю, наскільки ця війна організована, я не хочу зараз характеризувати – це тема зовсім окремої серйозної розмови.

Думаю, що 2011 рік увійде в світову історію як рік протестів завдяки тому, що різко зросли можливості телекомунікацій, зросла комп’ютеризація неймовірно. США проводить в інформаційному полі агресивну, може навіть, загарбницьку ідеологію, Англія, Франція, Німеччина – протестні широкі кампанії, та й Італія, напевно. Навіть Росія прокинулася від сну. Все це було організовано завдяки тому, що з’явилася можливість розмовляти один з одним на відстані не по телефону, а завдяки Інтернету. Це величезна сила.

Джерело:  УНН

Опубліковано у Публікації | Теґи: . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.

Без коментарів.